Male slings-an overview.

Surgical management of male stress urinary incontinence following prostatectomy includes fixed and adjustable male slings as well as the artificial urinary sphincter. Owing to high revision rates of the sphincter and strong patient preference, passive sling systems have gained increased clinical relevance. Fixed slings are primarily indicated in men with mild to moderate incontinence and preserved residual sphincter function, whereas adjustable slings serve as an intermediate option for patients with more severe leakage or prior radiotherapy. Although the overall level of evidence is limited by heterogeneous inclusion criteria and the lack of randomized controlled trials, meta-analyses demonstrate meaningful improvements in continence and quality of life in appropriately selected patients. Adjustable systems permit postoperative readjustment and may compensate for long-term deterioration but are associated with higher revision and complication rates. Careful patient selection based on clinical history, urethroscopy, and urodynamic assessment remains essential to optimize outcomes.

Die operative Therapie der männlichen Belastungsharninkontinenz nach Prostataoperationen umfasst passive fixe („fixed male sling“, fixMS) sowie adjustierbare („adjustable male sling“, adjMS) Schlingensysteme und den artifiziellen Sphinkter („artificial urinary sphincter“, AUS). Aufgrund hoher Revisionsraten des Sphinkters und starker Patientenpräferenz haben passive Schlingen weiter an Bedeutung gewonnen. Die fixMS eignen sich insbesondere für Patienten mit milder bis moderater Inkontinenz und positivem Repositionierungstest, während adjustierbare Systeme (adjMS) als intermediäre Therapieoption auch bei höherem Urinverlust oder Vorbestrahlung eingesetzt werden können. Die Evidenzlage wird durch heterogene Studiendesigns und das Fehlen ausreichender randomisierter Vergleichsstudien limitiert; dennoch zeigen Metaanalysen gute Kontinenz- und Lebensqualitätsverbesserungen bei selektionierten Patienten. Adjustierbare Schlingen führen zu etwas höheren Kontinenzraten und bieten den Vorteil einer postoperativen Feinjustierung, könnten langfristige Wirkverluste so teilweise kompensieren, gehen jedoch mit höheren Revisions- und Komplikationsraten einher. Eine sorgfältige präoperative Selektion anhand von Anamnese, Urethroskopie und Urodynamik ist entscheidend für den Therapieerfolg.

Urologie (Heidelberg, Germany). 2026 Mar 02 [Epub]

Fabian Queißert

Klinik für Urologie und Kinderurologie, Albert Schweitzer Campus 1, 48149, Münster, Deutschland. .