Erectile dysfunction coexists with a spectrum of health issues and is a significant experience in a man's life. In young men, erectile dysfunction is considered a predictor of silent coronary artery disease, highlighting its potential as a simple and accessible marker.
The overall health status of patients with and without erectile dysfunction undergoing an elective coronary angiography is unclear and is addressed in this publication.
A total of 700 patients were recruited to this study, of whom 419 male patients were evaluated for health issues related to erectile dysfunction. All participants underwent elective coronary angiography based on clinical indications to assess established or suspected stable coronary artery disease. Particular attention was given to current medication use, medication adherence, health literacy, and health-related quality of life.
Erectile dysfunction was present in 43% (n = 181) of the patients evaluated. Significant associations were found with increasing age, type 2 diabetes mellitus, elevated HbA1c levels, and reduced estimated glomerular filtration rate but not with angiographic findings. Medication analysis revealed that 25.4% of patients with both erectile dysfunction and type 2 diabetes mellitus were not receiving glucose-lowering treatment. Additionally, patients with erectile dysfunction exhibited lower levels of health literacy and reduced health-related quality of life.
This study provides important insights into the multifactorial nature of erectile dysfunction in a high-risk population. It addresses patients' health-related quality of life and medication management, and it raises awareness of the far-reaching consequences of a topic often associated with shame. These findings reflect the importance of a multidisciplinary approach involving physicians, pharmacists, and public health initiatives to support prevention efforts and improve care for patients affected by erectile dysfunction.
HINTERGRUND: Erektile Dysfunktion tritt gemeinsam mit einer Vielzahl von Gesundheitsproblemen auf und stellt ein bedeutendes Erlebnis im Leben eines Mannes dar. Bei jungen Männern gilt die erektile Dysfunktion als Prädiktor für eine stille koronare Herzkrankheit und hebt damit ihr Potenzial als einfacher und zugänglicher Marker hervor. ZIEL: Der allgemeine Gesundheitszustand von Patienten mit und ohne erektile Dysfunktion, die sich einer elektiven Koronarangiographie unterziehen, ist unklar und wurde in der vorliegenden Publikation untersucht.
Für diese Studie wurden insgesamt 700 Patienten rekrutiert, von denen 419 männliche Patienten im Hinblick auf gesundheitliche Probleme im Zusammenhang mit erektiler Dysfunktion evaluiert wurden. Alle Teilnehmenden unterzogen sich aufgrund klinischer Indikationen einer elektiven Koronarangiographie zur Abklärung einer bestehenden oder vermuteten stabilen koronaren Herzkrankheit. Besonderes Augenmerk lag auf der aktuellen Medikation, der Medikamentenadhärenz, der Gesundheitskompetenz und der gesundheitsbezogenen Lebensqualität.
Bei 43 % (n = 181) der untersuchten Patienten wurde eine erektile Dysfunktion festgestellt. Es zeigten sich signifikante Assoziationen mit zunehmendem Alter, Diabetes mellitus Typ 2, erhöhten HbA1c-Werten und einer reduzierten geschätzten glomerulären Filtrationsrate, jedoch nicht mit angiographischen Befunden. Die Medikamentenanalyse ergab, dass 25,4 % der Patienten mit sowohl erektiler Dysfunktion als auch Diabetes mellitus Typ 2 keine blutzuckersenkende Behandlung erhielten. Zudem wiesen Patienten mit erektiler Dysfunktion ein niedrigeres Maß an Gesundheitskompetenz und eine reduzierte gesundheitsbezogene Lebensqualität auf.
Die vorliegende Studie liefert wichtige Einblicke in die multifaktorielle Natur der erektilen Dysfunktion in einer Hochrisikopopulation. Sie beleuchtet die gesundheitsbezogene Lebensqualität der Patienten, das Medikationsmanagement und schärft das Bewusstsein für die weitreichenden Folgen eines häufig mit Scham behafteten Themas. Die Ergebnisse unterstreichen die Bedeutung eines multidisziplinären Ansatzes unter Einbeziehung von Ärzt:innen, Apotheker:innen und Public-Health-Initiativen, um Präventionsmaßnahmen zu unterstützen und die Versorgung von Patienten mit erektiler Dysfunktion zu verbessern.
Wiener medizinische Wochenschrift (1946). 2026 Apr 14 [Epub ahead of print]
Pascal Elsner, Magdalena Neyer, Johannes B Vogel, Laura Schnetzer, Heinz Drexel, Christoph H Saely, Andreas Festa
Vorarlberg Institute for Vascular Investigation & Treatment (VIVIT), Carinagasse 47, 6800, Feldkirch, Austria. ., Vorarlberg Institute for Vascular Investigation & Treatment (VIVIT), Carinagasse 47, 6800, Feldkirch, Austria.